At ændre karrierevej for børnenes skyld

Meget kan man forberede sig på som kommende forældre, men én ting man helt sikkert ikke kan mærke på forhånd, er alle de følelser og udfordringer der pludselig er forbundet med at være småbørnsforældre og ja, en familie i det hele taget. Når først barslen er ovre, arbejdet kalder på ny og barnet skal starte i institution, så rammer hverdagen for alvor.

Hvis begge forældre arbejder fuld tid, måske endda med transporttid til og fra kontoret og muligt overarbejde, kan det være rigtig svært at få enderne til at nå sammen. De færreste har jo også lyst til at være dem der, der altid henter guldklumpen 30 sekunder før lukketid.

Derudover skal der handles ind, laves mad, gøres rent, vaskes tøj og hvad så når junior er syg? Hvem tager fri?

Dertil kommer det faktum at vi som forældre også gerne vil bevare vores sociale relationer, finde tid til motion og ikke mindst nærvær. Flere og flere par, måske typisk dem med mere en ét barn, vælger derfor at den ene part sadler om rent karrieremæssigt. Det kunne for eksempel være et skift fra ansat til selvstændig, hvor man selv styre sin egen arbejdstid og hvor man måske nøjes med en arbejdsuge på 30 timer – tilmed fra eget hjemmekontor. Tit og ofte vil det give det pusterum i hverdagen, som både børn og forældre higer efter.

Det kræver selvfølgelig, at man har evnerne og erfaringen til at kunne nedsætte sig som selvstændig indenfor et konkret felt som fx tekstforfatning, programmering, fotografering, oversættelse eller noget helt femte. Ydermere er det også en forudsætning, at man er i stand til at opsætte rammer og deadlines for sig selv.

Som enkeltmandsvirksomhed kan du nøjes med momsafregning halvårlig, i det hele taget kan du blive meget klogere på at føre regnskab ved at læse på diverse fora og hjælpe sites på nettet. Synes du, det virker helt uoverskueligt, kan du i stedet hyre en bogholder på freelance basis, som kan hjælpe dig med at holde styr på indtægter, udgifter, moms og skat – det kan nemlig være en sand jungle for nyopstartede virksomheder at finde hoved og hale i.